Dodatek mieszkaniowy - jak otrzymać dodatek mieszkaniowy?

Drukuj

Jeżeli masz problemy z płaceniem czynszu za mieszkanie, możesz złożyć wniosek w swojej gminie o przyznanie pomocy finansowej tzw. dodatek mieszkaniowy

Nie ma tutaj znaczenia, czy masz mieszkanie komunalne, spółdzielcze czy też domek. Ważne jest by posiadać tytuł prawny do lokalu. Pomoc można otrzymać, gdy spełnia się określone przepisami warunki.

Dodatek mieszkaniowy może otrzymać osoba, której średni miesięczny dochód brutto (na każdego domownika) nie przekracza :

Określa się go jako procent najniższej emerytury. Od 1 marca 2010 r. najniższa emerytura wynosi 706,29 zł. W związku z tym limity wynoszą:

- 175% najniższej emerytury, czyli 1236,01 zł
- 125% gdy rodzina liczy więcej członków, czyli 882,87 zł

Średnią zarobków oblicza się biorąc pod uwagę dochody brutto z ostatnich trzech miesięcy przed złożeniem wniosku o dodatek mieszkaniowy. Do dochodu nie wlicza się m.in : pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot, zasiłków z pomocy społecznej, becikowego, zasiłków pielęgnacyjnych, pomocy w zakresie dożywiania.

Pod uwagę brana także jest powierzchnia użytkowa lokalu, jaki zajmuje osoba, która stara się o dodatek mieszkaniowy.

Powierzchnia użytkowa (normatywna) lokalu nie może być większa niż :

· 35 m2 -dla jednej osoby,
· 40 m2 -dla dwóch osób,
· 45 m2 -dla trzech osób,
· 55 m2 -dla czterech osób,
· 65 m2-dla pięciu osób,
· 70 m2- dla sześciu osób.

Gdyby jednak w lokalu mieszkało więcej niż sześć osób, to wówczas dla każdej kolejnej osoby powierzchnia normatywna powinna zostać zwiększona o 5 m2

Gdy w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna, która porusza się na wózku inwalidzkim, albo której niepełnosprawność wymaga zamieszkania w oddzielnym pokoju, to wówczas powierzchnia normatywna przypadająca na gospodarstwo domowe zostaje powiększona o 15 m2

Jeżeli osoba, która stara się o dodatek mieszkaniowy ma bardzo trudną sytuację finansową, to dodatek może być przyznany mimo przekroczenia ww. norm, jednak nie więcej niż o 30 %.

Jak złożyć wniosek ?

Formularz wniosku dostępny jest w urzędzie gminy, można pobrać go także na stronie internetowej urzędu.

Wypełniony wniosek należy zanieść zarządcy domu, aby potwierdził wpisane w nim dane. Następnie należy wypełnić oświadczenie o dochodach (formularz także dostępny w gminie).

Z wnioskiem należy dołączyć :

* aneks o składnikach czynszu za ostatni miesiąc ( otrzymamy go np. w swojej spółdzielni),

* zaświadczenie o naszych dochodach brutto z ostatnich trzech miesięcy, wystawi je zakład pracy, ZUS (jeżeli pobieramy emeryturę), urząd pracy (gdy jesteśmy bezrobotni)

Wniosek wraz z załącznikami należy złożyć w wydziale obsługi mieszkańców lub wydziale zasobów lokalowych urzędu gminy ( w niektórych gminach sprawy te załatwiają ośrodki pomocy społecznej).

Etapy przyznawania dodatku

1. Wniosek

Wnioski składa się w urzędzie gminy, miasta, miejskim ośrodku pomocy społecznej.

2. Termin wydania decyzji

Decyzja w sprawie dodatku powinna zapaść w ciągu miesiąca.

3 .Wypłata

Dodatki są przyznawane na sześć miesięcy i wpłacane na konto zarządcy nieruchomości.

Ryczałt na zakup opału

W ramach dodatku mieszkaniowego gmina ma również możliwość przyznania ryczałtu na zakup opału. Ryczałt taki gmina może przyznać, jeżeli osobie przysługuje dodatek mieszkaniowy, a w jej mieszkaniu nie ma centralnego ogrzewania (c.o.) lub ciepłej wody (c.w.), lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem. Wysokość tego ryczałtu wypłacana jest nie obok dodatku mieszkaniowego, ale łącznie z nim. Oznacza to, że wysokość przyznanego dodatku łącznie z ryczałtem nie może przekroczyć określonej przez gminę maksymalnej wysokości dodatku mieszkaniowego. Dodatkowo wysokość przyznanego ryczałtu nie jest jednakowa dla wszystkich mieszkańców i zależy od powierzchni zajmowanego lokalu oraz liczy osób, która wchodzi w skład gospodarstwa domowego.

Pamiętaj !


Starając się o dodatek mieszkaniowy musisz liczyć się, że odwiedzi Cię pracownik socjalny. Jego zadaniem jest przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, którego celem jest potwierdzenie Twojej sytuacji życiowej.

Ważne

Jeżeli urząd gminy odmówi Ci przyznania dodatku mieszkaniowego, to twoim prawem jest odwołanie się od tej decyzji do samorządowego kolegium odwoławczego. Możesz to zrobić w ciągu 14 dni od otrzymania pisma z negatywną odpowiedzią.

Jeśli organ, który wydał decyzję, czyli najczęściej wójt, burmistrz lub prezydent miasta uzna, iż odwołanie zasługuje w całości na uwzględnienie, to może w ciągu siedmiu dni od otrzymania odwołania wydać nową decyzję, w której uchyli lub zmieni decyzję zaskarżoną. Jeżeli organ ten uzna, że odwołanie nie zasługuje na uwzględnienie, to ma obowiązek przekazania sprawy do samorządowego kolegium odwoławczego.

W przypadku podtrzymania decyzji wójta, burmistrza lub prezydenta miasta przez samorządowe kolegium odwoławcze, osoba zainteresowana otrzymaniem dodatku mieszkaniowego, może wnieść skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Wniesienie tej skargi dopuszczalne jest w sytuacji, gdy wnioskodawca uzna, że wydanie decyzji nastąpiło z naruszenie prawa bądź jej interesu prawnego.